
Visie op
schoolniveau


Waar zetten we al actief op in?
-
Alle leerkrachten hebben aandacht voor alle leerlingen tijdens speel- en leermomenten, klasoverschrijdende activiteiten ...
-
Vieringen doorheen het jaar in de kerk, daarnaast wordt ook gewerkt rond het kerkelijk jaar en de traditionele feesten.
-
Ouders zijn steeds welkom bij de leerkracht, directie of personeelsleden bij problemen of vragen.
-
Snoezelruimte tijdens de middagpauze voor de peuters en 1ste kleuterklas.
-
Instapmomnenten in aanloop van de start van nieuwe instappertjes.
-
Infomoment en openklasdag bij het begin van het schooljaar voor alle ouders.
-
Een veilige speelplaats met rustig nest (voor het lager) waar kinderen kunnen onthaasten.
-
We baseren ons op het ZILL-leerplan waar er aandacht besteed wordt aan de persoons- en cultuurgebonden ontwikkelingsdoelen.
Waar willen we verder op inzetten?
-
Een warm inschrijfmoment met gesprek/rondleiding.
-
Een warm infomoment met onze visie als rode draad doorheen alle leerjaren.
-
Meer begeleiding voor meertalige kinderen en hun ouders, ook in communicatie.
-
Speelplaatsbeleid verder uitbouwen zodat de speelplaats groener en aantrekkelijker wordt en ook meer uitdaging biedt voor de leerlingen tijdens de pauzes.
-
Verder inzetten op professionalisering van de leerkrachten.
-
Meer inzetten op vrijwilligers, zoals vb. bij voorleesmomenten ...

Waar zetten we al actief op in?
-
Alle leerkrachten hebben aandacht voor alle leerlingen tijdens speel- en leermomenten, klasoverschrijdende activiteiten ...
-
Deelname aan de kinderraad
-
Er is aandacht voor de multiculturele samenleving op onze school. Vb. rond Broederlijk Delen (sober maal) wordt er ook stilgestaan bij vb. de Ramadam.
Waar willen we verder op inzetten?
-
Nog meer inzetten op de verschillende culturen die bij ons op school leven met de nadruk op onze anderstalige nieuwkomers. Onze zorgcoördinatoren zijn hun eerste vangnet voor een warm onthaal.
-
Maandpunt rund visie en schoolafspraken in de kijker zetten.
-
Visualiseren van onze visie binnen de school en op het schooldomein.
-
St.Raffe kinderraad (leerlingenraad) gaat van start schooljaar 2024-2025.

Waar zetten we al actief op in?
-
Open communicatie in het team
-
Ouderbetrokkenheid - bij bepaalde thema's worden ouders uitgenodigd op school, vrijwilligers om vb. te komen voorlezen ...
-
Activiteiten ouderraad, fruitsnijders, kerstbar, boekenbeurs, rommelmarkt, schoolfeest ...
-
Leraarskamer voor leerkrachten en teambuildingsdag.
-
Vieren met de hele school: begin en einde schooljaar, strapdag, carnaval ...
Waar willen we verder op inzetten?
-
Nog meer inzetten op de betrokkenheid van (groot)ouders, vrijwilligers uit de buurt ... om mee te helpen in de klas, mee te vieren, mee op stap te gaan.
-
Jaarlijks school/STEM-project
-
Herstelgericht werken rond pesten, ruzies oplossen, communicatieve vaardigheden versterken: vb. herstelmuur, vrienden in problemen, peter- en meterschap ...
-
Maandpunt rond visie en schoolafspraken: visualiseren
-
Losse babbels met ouders en 'koffiemomenten'.
-
Ons blijvend inzetten voor een nette school met o.a. sorteren als afval als één van de aandachtspunten.
-
Open en correcte communicatie binnen de pedagogisch-didactische teams.

Waar zetten we al actief op in?
-
Hoekenverrijking per thema in peuterkleuter waardoor kinderen extra uitgedaagd worden en grenzen worden verlegd.
-
Differentiatie bij onze kompassen, loepen en verrekijkers
-
Contractwerk in alle leerjaren
-
Puzzelkaarten, smartgames
-
Een St.Raffe, uitdagende leeromgeving
-
Gevarieerd aanbod aan leermateriaal, boeken ...
Waar willen we verder op inzetten?
-
Aandacht voor bewegingstussendoortjes en rustmomenten.
-
Mondelinge overdrachtsmoment m.b.v. klasprofielen tussen de leerjaren waardoor er gelijkwaardige groepen samengesteld worden op basis van kennis, sociale relaties ...
-
Tweewekelijkse personeelswerkvergadering in pedagogisch-didactische werkgroepen.
-
Doelgericht werken en evalueren - leerlingen weten aan welke doelen er gewerkt worden en welke doelen bereikt (moeten) worden.
-
Een cultuur van 'ik mag fouten maken' - inzetten op ontwikkeling van een growth mindset.
-
Gelijk(w)aardig contractwerk - uitbouwen van een leerlijn volgens de ontwikkelingsstappen.
-
STEM-project
-
Inzetten op professionaliseren van het team.